آشنایی با اجزای دوچرخه
دوچرخه ابزاری فوق العاده است. یکی از معدودابزارهای مدرن که میتوان کل دل و رودهاش را بشناسید، تعمیر کنید، تعویض کنید یابه روز رسانی کنید. فهرست زیر تقریبا همه اجزای یک دوچرخه استاندارد را به شمانشان میدهد. کاملا این امکان وجود دارد که مثلا کمک فنر را باز کنید و به جایشکمک فنری بزرگتر ببندید یا اگر فرمانتان زیادی عریض است، آن را با فرمانی کوتاهترعوض کنید. حتی اگر در ابتدای کار دوچرخهتان را با لوازمی ارزانتر خریدهاید ولیاز بدنه آن راضی هستید، میتوانید فقط اجزایی مثل دندهها را با دندههایی ردهبالاتر عوض کنید و دوچرخه سرحالتری داشته باشید.
۱-بدنه یا تنه
بدنه معمولا از چند لوله اصلی تشکیل میشود و دردوچرخههای جاده و کوهستان شکلی مثلثی شکل دارد. جنس این بدنه میتواند از آهن،آلومینیوم یا کربن باشد. جنس آلومینیوم برای اکثر ما بهترین انتخاب است. بعضیبرندها با تغییرات جزیی در شکل بدنه، امضاهای خاص خود را ایجاد کردهاند. مثلاکمپانی جی تی، با ساختن یک مثلث کوچک در بالای مثلث اصلی، دوچرخههایش را کاملاقابل تشخیص کرده:
۲-دوشاخ
دوشاخ قطعه ای است که به جلوی بدنه وصل شده، چرخجلو را نگه می دارد. در صورتی که دوشاخ بدون فنر باشد به آن دوشاخ خشک میگویند واگر کمک فنر داشته باشد، ممکن است بادی باشند یا روغنی. وضعیت کمک دوشاخهای فنردار را معمولا میتوان با یک کنترل روی خود کمک فنر یا روی دسته باز و بسته کرد.نمونههایی که از روی بسته تنظیم میشوند و نمونههایی که کمک فنر طولانیتریهسند، معمولا بهتر حساب میشوند اما سوال اصلی این است که آیا شما به آنها احتیاجدارید یا نه. بخصوص که بودن کمک فنر باعث جذب بخشی از انرژی رکاب زدن شما میشود ودقیقا به همین دلیل است که دوچرخههای جاده، کمک فنر ندارند و از دو شاخهای خشکاستفاده میکنند.
۳-فرمان
فرمانها ممکن است شکلهای مختلفی داشته باشند.گاهی در یک خط مستقیم، گاهی کمی منحنی و گاهی فرمانهای کورسی کلاسیک که به آنهادراپ گفته میشود. عرض بزرگتر کنترل بهتری روی دوچرخه به شما میدهد اما در مقابلامکان رد شدن از مکانهای باریکتر را از شما میگیرد. برای بعضی ها مهم است کهفرمان اجازه دو سه مدل در دست گرفتن را به سوار بدهد تا در مسافتهای طولانی بتوانوضعیت دست را تغییر داد و جلوی خستگی را گرفت.
درباره این سایت